En değerli taştır. Şahın gidecek yeri kalmadığı
durumda (mat) veya alındığı durumda oyun biter. Oyunun belli bir yerinden
itibaren oyuna katılır ve tek başına savaştığı olur. Tek başına karşı tarafı mat
edemez. Şah, her yöne hareket edebilir. Kendi veya rakibinin taşlarının
üzerinden atlayamaz. Karşı tarafın Şah'ı hariç, bütün taşlarını alabilir. İki
Şah birbirine bir kareden fazla yaklaşamaz. İki Şah birbirini bu yüzden alamaz.
Şah, şekilde görüldüğü üzere çarpı işaretli karelere oynayabilirler. |
Şah, etrafını saran 8 kareye ilerleyebilir. Her yöne
gidebilir, ancak bir kare.
|
Buradaki Şah, işaretli kare haricindeki karelere
gidemez.
|
İki Şah, birbirine arada bir kare kalacak kadar yaklaşabilir. Siyah Şah bu yüzden ancak işaretli yerlere oynayabilir. |
OPOZİSYON (OPPOSITION)
Şahların dikey, yatay ya da çapraz olarak karşı karşıya gelmelerine denir.
Opozisyon durumları özellikle az taşın kaldığı oyun sonlarında önemlidir.
Opozisyonu iyi değerlendirerek Şah ve Kale, Şah ve Vezir, Şah ve
fil, Şah ve terfi eden bir piyonla pat kalmadan mat yapılabilir. Bir fil ile bir
Şah ise karşı tarafı asla mat yapamaz. Şah ve iki at da aynı şekilde
karşı tarafı mat edemez. Ama Şah, bir fil ve bir atla çok güzel mat
yapabilir. Ama acemi oyuncular pat kalabilir.
İpucu: Oyunun başında satranç tahtasındaki en hassas kareler f2 ve f7 kareleridir. Bu karelere dikkat edin. İpucu: Oyun başlarında ya da ortalarda hata yapabilirsiniz. Ancak, oyun sonlarındaki hatalar affedilmez. |