Oyundaki değeri en düşük taşlardır. Değeri düşük de olsa oyunun gidişini değiştirirler. İyi kullanıldıklarında zaferi sağlarlar. Oyunun ilk açılışı ya bir at ya da bir piyonla olur. Çapraz olarak taş alırlar. Geçiş özelliği (en passant) ile de taş alma hakları vardır. Çapraz olarak taş aldıkları halde ilerlemeleri sadece tek bir yöne olup dikey olarak hep yukarı çıkarlar. En üst kareye ulaştıklarında değerlerini yükselterek vezir, kale, fil ya da at olabilirler. Çoklukla oyuncular bu durumda piyonlarını o an ellerinde vezir olsa da yine vezir yaparlar. O takdirde iki vezirleri olur. Bu şekilde başka taşa dönüşebilen yegane taştır.
Oyuna iki kare atlayarak başlamış bir piyon, oyunun sonuna kadar tek kare ilerler. Oyuna tek kare ilerleyerek (iki kare atlama hakkını kullanmayarak) başlamış bir piyon, oyunun sonuna kadar tek kare olarak ilerler. Karşısına başka bir piyon ya da başka bir taş çıkan piyon, o taş yolundan çekilinceye kadar bir daha ilerleyemez. Ya da çapraz olarak başka bir taşı alarak kendi önünü açar. Ağır taşları koruması ile oyunun çabuk bitmesini önler. Oyunun ilk açılışında isterlerse iki kare ileri ilerleme hakları vardır. Oyuna bu şekilde başlamış bir oyuncu kalan piyonlarının yedisini de iki hamle ileri oynama hakkını oyun bitesiye kadar saklı tutar. İki kare ileriye oynanmış bir piyon, rakip piyonun yanına gelirse rakibi tarafından o anda geçiş özelliği (en passant) ile alınabilir. Geçiş özelliğini kullanarak rakip piyonu alma o anda kullanılmalıdır. Şart değildir. Eğer hakkınız o anda kullanmaz başka bir hamle yaparsanız geçiş özelliğini o piyon için kaybetmiş olursunuz. Geçiş özelliği ile bir piyon başka hiçbir ağır taşı (şah, vezir, kale, fil veya at) alamaz. Rakibin savunmasını kırmak için çoklukla piyonlar kullanılır. Oyunun ilerleyen aşamalarında gerektiğinde bir piyon için ağır taşların feda edildiği olur.
PİYON NASIL HAREKET EDER?
1. İleriye doğru tek kare
2. İleriye doğru iki kare (ilk hamle için)
PİYON NASIL TAŞ ALIR?
1. İleri çaprazındaki taşı alır
2. Geçiş özelliği ile taş alır (en passant)
Şimdi piyonun hareket özelliklerini ve taş alma şekillerini tek tek görelim:
İlk hamle olarak iki kare ileri ya da bir kare ileri hakkınız var. Bu hak 8 piyon için oyunun sonuna kadar geçerlidir. |
Savunma olarak kullanıldıklarında çarpı işaretli karelerin tamamı koruma altına alınmış olur. |
PİYON NASIL HAREKET EDER?
Oyunun başında 8 beyaz ve 8 siyah piyonun
hepsinin ister bir kare, ister iki kare atlama hakkı vardır. Oyunu ilk beyaz
başlattığından sahip olduğu 8 piyondan beğendiğini bir kare ileriye ya da iki
kare ileriye oynayabilir. İleriye doğru iki kare oynarsa, siyah oynadıktan
sonraki hakkında iki kare ileriye oynatabileceği 7 piyonu, ileriye doğru
oynatabileceği tek piyonu (ilk oynadığı piyon) kalmış olur. Yani, bir kere iki
kare ileri oynamış herhangi bir piyon oyunun sonuna kadar tek kare ileri olarak
hareket eder. Oyunun başında tek kare ileri oynamış bir piyon, iki kare ileri
oynama hakkını o oyun için artık kaybetmiş sayılır. Oyunun sonuna kadar o piyon
hep bir kare ileri oynar. Piyonları iki kare ileri oynamak ancak gerektiği
hallerde ve ilk açılışlarda kullanılır. Oyun içinde piyonlar ya tek kare ileri
oynanır ya da genellikle hep yerlerinde dururlar. Filin ve kalenin önünü açmak
dışında diğer piyonlara dokunulmadığı olur. Şah çekilmesi (check) tehlikesine karşın
kaçma yeri açmak maksadıyla piyonlar hareket ettirilir. Büyük ustalar piyonları
çok iyi kullanırlar. Çoğu, savunmanın sağlam olması açısından onları ileriye
fazla sürmez. Piyon ilerideki en son kareye ulaştığında oyuncunun o an istediği
taşa dönüşür. Çoklukla vezir yapılır. Oyuncunun o an bir veziri olsa bile ikinci
bir veziri olmuş olur. İsterseniz 8 piyonun 8'ini de vezir yapabilir, 9 vezirle
oynayabilirsiniz ama genellikle oyun sonlarında pek fazla piyon kalmaz. İki
vezir zaten Şah'ı mat etmek için yeterli olur. Şahı köşeye sıkıştırıp diğer
piyonların tamamını vezir ya da diğer taşlara dönüştürüp üstünlük kurmayı ancak acemiler
yapar.
İleriye doğru tek kare oynamış bir piyon oyunun sonuna kadar bir daha çift kare atlayamaz. Çarpı işaretli kareler piyonların ilerleyebilecekleri kareleri gösteriyor. En ilerideki ve sol çapraz altındaki piyon görüldüğü gibi ancak bir kare ilerleyebilir. Diğerlerinin iki kare hakları saklı. | Savunma olarak kullanıldıklarında çarpı işaretli karelerin tamamı koruma altına alınmış olur. |
PİYON NASIL TAŞ ALIR?
Piyonlar çaprazlarındaki taşı alırlar. Piyonlar ileriye doğru bir kare
ilerleme hakkına sahip oldukları halde, iş taş almaya gelince bunu çapraz
yaparlar.
Şekilde görüldüğü gibi çarpı işaretli yerler üzerinde piyonların taş alma hakları var. | Çarpı işaretli karelerin tamamı beyazın piyonları tarafından koruma altındadır. | Yukarıda görülüğü gibi siyah piyon en ilerideki kareye ulaşıyor. İleride en son kareye ulaşan piyonu o an veziriniz olsa dahi vezir olarak kullanabilirsiniz artık. Beyaz piyon ise oyunun gidişine göre siyah atı ya da kaleyi alabilir. |
PİYONLARIN GEÇİŞ ÖZELLİĞİ
İLE TAŞ ALMASI
Piyonlar geçiş özelliği (en passant) ile taş alabilir. Bunun için:
1. Alınacak piyon oyun içinde mutlaka iki kare olarak ilerlemiş olmalıdır.
2. Oyuna tek kare ileriye doğru başlamış bir piyon geçiş özelliği ile alınamaz.
3. Geçiş özelliği ile bir piyon sadece piyonu alabilir. Şah, vezir, kale, fil ve
at alamaz.
4. Geçiş özelliğini kullanmak için elinize imkan geçtiği an kullanmalısınız. O
an kullanmayıp başka bir hamle yaptığınızda bu hakkınızı o piyon için kaybetmiş
olursunuz. Yalnız, geçiş özelliğini kullanmanız şart değildir. Geçiş özelliğini
kullanma hakkı keyfe bağlıdır. İster kullanın, ister kullanmayın. Yeter ki,
geçiş özelliğini kullanma hakkınızı rakibiniz verdiği an karar vermelisiniz. Bir
sonraki hamleye bırakamazsınız. Son olarak, hakkınızı kullanmak size kalmıştır.
Siyah, piyonunu beyaz piyonun ilerlemesini engellemek amacıyla iki kare atlatarak ileri sürüyor. Böylece beyaza, bu piyonu geçiş özelliği ile alma hakkı doğuyor. | Beyaz, bu iki kare atlayarak gelen
piyonu piyonuyla, geçiş özelliğini kullanarak alıyor. |
Beyaz, siyah piyonu aldıktan sonraki satranç tahtasındaki taşların son hali. |
Geçiş özelliği için ikinci örnek
Oyunun ortasında bir
sahne. c4'teki siyah piyona dikkat. Beyaz, c2'deki beyaz piyonunu iki
hamle ilerleterek c4'e getiriyor. |
Beyaz piyon, iki kare ileriye doğru hareket ettiğinden, c4'teki piyonun yanına geliyor. Şimdi siyah isterse geçiş özelliği ile c4'teki piyonu alabilir. Siyah bu hakkını ya bu anda kullanacak ya da kullanmayacak. Tamamen keyfi bir karar. Siyah piyonu geçiş özelliğiyle alıyor diyelim. | Siyah, geçiş özelliğiyle beyaz piyonu almış durumda. |
PİYONLARI İYİ KULLANMA
Piyon hem oyunun açılışında, hem de oyunun sonlarında doğru ağır taşların
çoğunun karşılıklı olarak kaybedildiği durumlarda çok önemlidir. Pek çok durumda
oyunun kaderini tayin ederler.
Piyon ile birlikte bir fil, müthiş bir ikili oluşturur. Aşağıdaki soldaki satranç tahtasında siyah filin arkasındaki piyon oyunun sonuna kadar o fili koruyacaktır. Aynı şekilde beyaz filini bir piyonun korumasına yaslayarak oyunun sonuna kadar müthiş bir destek sergiler. O fili hangi taş alırsa alsın piyon o taşı alacaktır. Sadece fil değil, kale, at ve vezir bile bir piyonun korumasına gerek duyabilir. Karşılıklı bu tür korumaları kırmak için yine bir piyon sürmek yeterlidir.
Oyunun sonuna kadar hiçbir taş kolay
kolay bu ikililere yaklaşmaya cesaret edemez. |
Beyaz, filini bir piyonun korumasına almış. Vezir dahil diğer ağır taşlar kaybedildiği oyunun son anlarına kadar bu ikili birbirini korumaya devam edecek, fil ise çapraz olarak ilerideki karelere saldırı olayını daha rahat yapacak. | Buradaki örnekte iki vezir birbirini alamıyor. Çünkü burada her iki veziri de birer piyon koruyor. Vezirlerden birisi diğerini aldığında o veziri diğer tarafın piyonu alacaktır. Böylece iki taraf vezirsiz kalacaktır. |
İpucu:
Rok yaptıysanız, Şah'ınızın önündeki piyonları ileri
sürmemeye özen gösterin. İpucu: Philidor, piyonlar oyunun ruhudur der. Sadece onlar hücumu veya savunmayı yaratmaktadırlar. Zafer ya da yenilgi, piyonlarınızı nasıl kullandığınızla ilgilidir. İpucu: Piyonunuz istendiğinde çoğunlukla onu verin. Piyonunuzu alan rakip piyonu ise At, Kale, Fil ya da Vezir gibi bir taşla alarak oyununuzu güçlendirin. Özellikle Şah'ınızın üzerindeki piyonu kaybetmemeye bakın. Kısaca, piyona karşı piyon istendiğinde hemen karşı tarafın piyonunu (özel durumlar hariç) almaya kalkmayın. İpucu: Piyonlarını ileri sürerken bunların bir daha geri dönmeyeceklerini aklınızdan çıkarmayın. Alekhin, ilerlemiş piyonlar zayıflık yaratır derdi. Philidor ise ilerlemesi gereken bir piyonun yanındaki piyon sürülemiyorsa, ilerlemesi gereken piyonu sürmek doğru olmayabilir der. |